Tak ako v reálnom živote, aj v cudzích jazykoch majú chyby svoje miesto a posúvajú nás vpred. Netreba sa ich báť, sú pri učení nevyhnutné a my učitelia s nimi rátame – inak by si sa predsa jazyk nepotreboval učiť.
Bez chýb by sme neboli tam, kde sme. Chyby sú v poriadku a pri výučbe cudzích jazykov z nich máme zbytočný rešpekt a bojíme sa ich. Chyby sú však také užitočné, že dokonca majú aj svoje múzeum.
Najväčšie chyby v histórii
Múzeum zlyhania (Museum of Failure) je zaujímavou zbierkou nevydarených a neúspešných produktov so sloganom Inovácie potrebujú zlyhania. A že ich v našej minulosti nebolo málo.
Coca Cola v roku 1980 uviedla na trh novú vylepšenú receptúru (New Coke), ktorá – ako sa veľmi skoro ukázalo – nebola až taká vynikajúca, lebo už o rok sa tento nápoj vyrábal opäť podľa starej receptúry. Ani ich najväčší konkurent Pepsi sa nedal zahanbiť – a v roku 1992 poslal na trh veľkú novinku – bezfarebnú kolu. Ani ty si na ňu nepamätáš? Áno, aj tento pokus skončil úplným fiaskom.
Podobné zlyhania sa nevyhli ani firmám ako Google (pamätáte si na Google Buzz, ktorý mal byť novým Facebookom alebo okuliarom so zabudovaným počítačom Google Glass?), Apple so svojim produktom Apple Maps, ktoré ukazovali mnohé objekty na mape na úplne nesprávnych miestach, Nokia a jej operačný systém Symbian, ktorý prestala podporovať v roku 2010 – a tak by sme mohli pokračovať ešte dlho.
Každá chyba je našim učiteľom
Ak môže chybovať Bill Gates, môžeš chybovať aj ty. Dobrou správou navyše je, že chyby sú naši priatelia – učia nás. Pomocou chýb sa učíme zlepšovať. Jasné, že radšej sa učíme z chýb iných, najviac sa však poučíme na chybe vlastnej. Najmä v učení sa jazykov sú chyby úplne v poriadku. Niektoré z nich dokonca nezabránia úspešnej komunikácii – to znamená, že aj keď ich vyslovíme, partner, s ktorým komunikujeme, nás porozumie. A potom sú tu tie, ktoré zabraňujú komunikácii. Oba typy chýb chceme postupne z našej komunikácie odstrániť, ale netreba ich preceňovať.
Zlý prístup k chybám v školách na Slovensku
Chybou je skôr to, že študenti (aj učitelia) sa na chyby zameriavajú a dokonca ich počítajú. Mal si v diktáte 4 chyby? To je síce fakt, ale ďalších 120 slovíčok si napísal správne. Zameriavajme sa na pozitíva, na to, čo sme urobili dobre – a naša motivácia aj výsledky sa zlepšia.
Chyby pri učení sa cudzieho jazyka? Prirodzená vec
Strach z chýb pri učení sa cudzích jazykov ťa brzdí a doslova ti bráni sa zlepšovať. To, čo v študentoch vybudovali učitelia niekde na základnej škole v ďalekej minulosti, si mnohí študenti nosia so sebou dodnes. Radšej nerozprávajú, aby vo vete náhodou neurobili chybu. Síce si často uvedomujú, že je to nesprávne, ale nevedia prekonať už vybudovaný prílišný rešpekt k rozprávaniu.
Pritom práve rozprávanie je to, čo sa predovšetkým chceme naučiť, ak sa učíme cudzí jazyk. Veď aj otázka v každom jazyku znie jasne:
Do you SPEAK English?
SPRECHEN Sie Deutsch?
HOVORÍŠ po slovensky?
Rozprávať v cudzom jazyku je zručnosť, a každú zručnosť sa naučíš jedine tak, že ju budeš vykonávať. Jazyk sa teda naučíme iba tak, že budeme skúšať rozprávať. Strach z chýb preto výrazne limituje našu snahu a najmä náš úspech pri učení sa angličtiny, nemčiny alebo akéhokoľvek cudzieho jazyka.
Vystúp zo svojej zóny komfortu a aj keď ti to môže byť mierne nepríjemné, snaž sa čo najviac rozprávať od samého začiatku učenia sa cudzieho jazyka. Vykašli sa na chyby a rozprávaj.
P.S.: Ak chceš zadarmo množstvo dobrých tipov ako sa zlepšiť v cudzích jazykoch aj doma a bez jazykovky, tak sa hoď do skupiny Cudzie jazyky nás bavia.