O Paretovom pravidle ste už pravdepodobne počuli. A možno ho poznáte pod názvom pravidlo 80:20. Je to princíp, ktorý platí v rôznych odvetviach ľudskej činnosti. Paretov princíp je možné v rôznych odvetviach formulovať tak, že 80% dôsledkov (napr. zisk alebo počet chýb) pramení z 20% príčin (napr. klienti alebo produkty).
Taliansky ekonóm Vilfredo Pareto si v 19. storočí všimol, že 20 % najbohatších ľudí vlastní 80 % pôdy v Taliansku.
Môžete si o tom myslieť čo chcete, toto pravidlo platí – a platí univerzálne naprieč všetkým možným.
Príklady využitia Paretovho pravidla
20 % zákazníkov každej firmy tvorí 80 % príjmov. Väčšina zákazníkov nakúpi za menej peňazí, ale malá časť (práve tých 20%) nakúpi toľko, že pohodlne prevýšia 80%-nú väčšinu. Teda je výhodné identifikovať a zamerať sa práve na tých zákazníkov, ktorí vám prinášajú vyšší zisk.
alebo
20% hráčov strelí 80% gólov. Skúste si to prepočítať. Vo všetkých hokejových ligách platí, že najlepších 20% hokejistov sa podieľa až na 80% gólov, a ostatní hráči strelia zvyšných 20% gólov. Darmo budete mať v tíme veľa priemerných hráčov, ak nemáte nadpriemerného strelca.
Podobné pravidlo je jedným z trendov aj v behu – expert na beh Mark Fitzgerald tvrdí, že ak sa chceš výkonnostne zlepšiť, máš trénovať v nižšej intenzite až 80% z počtu behov a zvýšiť intenzitu len v 20% tréningov.
alebo
20% produktov v eshope prináša 80% zisku. Menšina produktov v každom internetovom obchode sú bestsellery, a zvyšné sa popri nich len tak vezú.
Paretovo pravidlo v učení sa jazykov
Tento princíp platí aj v učení sa jazykov, dokonca sa dá použiť v dvoch rôznych situáciách.
- Ak sa budete chcieť naučiť cudzí jazyk, bude vám stačiť naučiť sa zlomok slov. Nemusíte poznať všetky slová. Na bežnú komunikáciu v cudzom jazyku vám 20% slovnej zásoby daného jazyka bohato postačuje. Je to preto, že 80% bežnej konverzácie tvorí len 20% slov z daného jazyka, ktoré sa používajú najčastejšie a neustále sa opakujú.
- Ak sa chcete v učení sa cudzieho jazyka posúvať, vyberajte si články, texty, nahrávky také, kde 80% obsahu rozumiete a 20% je pre teba nových. Je to najlepší pomer toho, aby ste čo najefektívnejšie napredovali.
Rob to, čo prináša výsledky.
Ak chceš byť úspešný, rob to, čo funguje. Je to jednoduché.
Z Paretovho pravidla sa môžeme mnohé naučiť
Ak podnikáš, budeš hľadať produkt, službu alebo zákazníka, ktorý ti prináša najviac predajov alebo najviac zisku. Ak sa učíš jazyky, budeš si vyberať vhodné učebné materiály a vhodné tempo napredovania a možno budeš sebavedomejší v komunikácii.
Vilfredo Pareto nám zanechal odkaz, že je možné s minimálnym úsilím dosiahnuť maximálny efekt. Naložíš s ním správne aj pri učení sa cudzích jazykov?
P.S.: Ak chceš zadarmo veľa dobrých tipov ako sa zlepšiť v cudzích jazykoch aj doma a bez jazykovky, tak sa hoď do skupiny Cudzie jazyky nás bavia.