Na angličtinu nie je nikdy priskoro

AB_EMR_0283

Aké otázky dostávam od rodičov, ktorí uvažujú o angličtine pre svoje dieťa? Zhrnula som pre vás tie najčastejšie z nich. A pridala som aj odpovede :)

Počas našich Wattsenglish prezentácií a demo hodín pre najmenších sa stretávame s mnohými otázkami či obavami zo strany rodičov.

Jednou z najčastejších otázok je či by ich dieťatko už vo veku dvoch-troch rokov zvládlo učiť sa cudzí jazyk – predsa len stupeň sústredenia je nízky a dieťa ešte často nie je 100% ani vo svojom materinskom jazyku.

Avšak odpoveď je jednoduchá. Hlavným kľúčom metódy Wattsenglish je vzbudiť u detí záujem o angličitnu nie ako o cudzí jazyk ale ako o iný jazyk – prostriedok na komunikáciu s lektorom. Deti tak hodiny vnímajú ako čas zábavy a hier, nie ako čas kedy sú nútene učiť sa. A predsa zahrať sa a zabaviť sa zvládne s radosťou dieťa akéhokoľvek veku.

Hodiny sú veľmi dynamické a prispôsobené jednotlivým vekovým kategóriám to znamená, že tie pokojnešie aktivitky zamerané na aktívnu produkciu jazyka /general practice/ sa striedajú s tými akčnejšími zameranými na ukážku porozumenia /total physical response/ a sú vyskladané tak, aby sa dieťa s ľahkosťou nechalo vnoriť do sveta angličtiny.

Odporúčam kurz Wattsenglish aj detičkám, ktoré ešte nerozprávajú?

Určite áno. Pre mnohých môže byť prekvapivé aký osoh môže mať výučba angličtiny pre dieťa, ktoré sa ešte len učí rozprávať . Naša prax jasne poukázala na to, že aj dieťa vo veku 2-2,5 roka, teda dieťa, u ktorého sa reč ešte len vyvíja vie bohato profitovať z hodín Wattsenglish. U tak malého dieťaťa sa prirodzene rozvíja záujem porozumieť lektorovi, lektor používa mimiku, fyzické aktivity, knižné príbehy na to, aby zaujal dieťa a na to, aby mu dieťa porozumelo.

Už po prvom polroku výučby v takejto skupinke najmladších študentov deti krásne reagujú na pokyny, dokážu plniť jednoduché úlohy, ktoré sú samozrejme zadané v angličtine, vedia ukázať čo znamená fly, jump, swim, march, run atď., taktiež spoznávajú svet čísel, zvieratiek a farieb.

Ďalším bonusom je, že keď v nasledujúcom školskom roku už ako trojroční začínajú s prvou Wattsenglish učebnicou, reagujú v angličtine oveľa sebavedomejšie ako ich rovesníci, ktorí s angličtinou začínajú.

Je Wattsenglish vhodná aj pre dieťa, ktoré má oneskorený vývin reči?

Áno, samozrejme. V prípade dieťatka s takýmto problémom platí to čo pri predchádzajúcej otázke. Hoci na hodine nedochádza v komunikácii s týmto dieťatkom na priamy dril slovíčok dieťa sa krásne učí reagovať na pokyny, plní zadané úlohy a takmer 100% sa naučí rozumieť angličtine, ktorá sa používa v rámci fungovania každej hodiny- t.j Classroom English.

Je tu dôležité poukázať na to, že my nikdy netlačíme na žiadne dieťa s odpoveďou. Vždy to je na dieťati kedy ono príde do bodu, v ktorom sa začne ono cítiť dostatočne komfortne na to, aby začalo s nami komunikovať v angličtine priamo.

Čo je podľa mňa najdôležitejšia úloha lektora Wattsenglish v kurze pre najmenších?

Lektor Wattsenglish má v takomto kurze dve vitálne dôležité úlohy. Prvou úlohou lektora Wattsenglish je zapadnúť do skupinky detí – to znamená stať sa ich kamarátom. Keď deti vnímaju lektora ako jedného z nich, ako svojho zábavného kamoša, potom ani nevedia ako nechajú sa vtiahnuť do sveta angličtiny a všetko odohrávajúce sa na hodinách je potom pre nich zábava.

Druhou dôležitou úlohou je poskytnúť dieťaťu dôvod prečo chcieť komunikovať anglicky. Toto sa docieli práve vytvorením native-like prostredia. To znamená, že dieťa vníma lektora ako človeka, ktorý hovorí iba anglicky a teda na dorozumenie s ním im nezostáva nič iné ako použiť angličtinu.

Toto je často aj jedným z dôvodov prečo dieťa na otázku „Ako sa povie po anglicky jabĺčko?“ položenú rodičom neodpovedá. Je to preto, lebo ak sa mu práve vtedy nechce hrať s mamkou či tatkom po anglicky nemá iný dôvod používať angličtinu v rozhovore s rodičom, s ktorým sa bežne rozpráva slovensky.

Používajú lektori Wattsenglish vo výnimočných prípadoch počas hodiny aj slovenčinu?

Jednoznačne nie. Pre efektínosť výučby je nevyhnutné, aby lektor komunikoval v prítomnosti detí výhradne v angličtine. To znamená, že už pred začiatkom kurzu sú rodičia ako aj pedagógovia v škôlkach oboznámení s tým, že lektor bude tak ako aj s detičkami tak aj s nimi rozprávať iba po anglicky. Ak má rodič otázku lektor ju zodpovie ochotne ale bez prítomnosti detí.

Ja sama mám malé deti a často sa so svojimi študentíkmi stretávam na ihriskách, v detských centrách či na prechádzkach a zásadne s nimi aj mimo našej triedy komunikujem po anglicky čo často prináša úsmevné momenty ;).

Mgr. Miroslava Gabonay

Napísal/a: Mgr. Miroslava Gabonay

Vyštudovala odbor predškolská a školská výchova na Cambridge Regional College, neskôr odbor Anglický jazyk pre európske inštitúcie a ekonomiku na Filozofickej fakulte UPJŠ v Košiciach. Je metodička Jazykovej školy TARGET a head lector detskej angličtiny Wattsenglish. Aktívne vyučuje v materských školách a prekladá texty do angličtiny. Je mamičkou štvorročných dvojičiek.

Newsletter

Zaujal vás tento článok? Prihláste sa do newsletteru a dostávajte podobné články na e-mail.
Taktiež vás budeme informovať o nových kurzoch a výhodných ponukách jazykových kurzov.

Posledné príspevky na blogu

freestocks-org-v2

9 tipov ako NIKDY nezabudnúť cudzí jazyk

Stane sa to všetkým – ak jazyk dlhšie nepoužívate, tak ho skôr či neskôr zabudnete. ...

Čítať článok
popradhockey2

Aj hráči HK Poprad sa zlepšujú v angličtine (rozhovor pre časopis Poprad Hockey)

Branislav Švec, riaditeľ Jazykovej školy TARGET, pod ktorou funguje aj Detské centrum Legovňa hovorí o ...

Čítať článok

Ako sa zmenila výučba jazykov odkedy sme sa ju učili my

Keď som sa učil po anglicky ja, tak okrem samotnej hodiny a mojej učiteľky som ...

Čítať článok